Důležité je správně dýchat

24.04.2012 10:38

Východní kultury věří, že právě správné dýchání je jednou z cest k prodloužení a zkvalitnění života. Občas se v knihách taoistů můžete setkat i s technikami zadržování dechu. Pokud budeme cíleně pracovat na svém dýchání, brzy zjistíme, že naše úsilí přináší zasloužené ovoce.

Správné dýchání nám dokáže: okysličuje krev, dodává životní energii, posiluje nervový systém, snižuje krevní tlak a další. Zvýšený obsah kyslíku je obzvláště prospěšný pro činnost ledvin, jater a sleziny, ale i mozku. Dokážeme se lépe soustředit, věci vidíme jasněji a snadněji zvládáme vypjaté situace. Pomůže nám uvolnit se duševně, a tedy zbavení se stresu, který bývá příčinou řady dalších onemocnění. 

Dýcháme-li špatně cítíme se unaveni, nedaří se nám  zhubnout,  ne příliš dobře spíme. Úplný hluboký aktivní dech až do břicha ovlivňuje cirkulaci krve v hrudníku, ale i v křížové a pánevní oblasti v nohách. Je-li tedy tento způsob dýchání špatný nebo nedostatečný, objevuje se mnoho negativních důsledků, jako jsou: bolestivá menstruace, hemeroidy, křečové žíly na nohou, chladné nohy v důsledku špatné krevní cirkulace apod. Dech můžeme využít i ke zmírnění napětí v ostatních částech těla. Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je směřovat nádech do určité partie těla, například do bederní části zad.

 

 

Jak na aktivní dýchání?

Lehněte si na záda nebo si sedněte na židli, narovnejte páteř, položte si dlaň na horní část břicha (oblast pod hrudním košem, ale nad pupíkem) a s nádechem, jak bránice postupuje dolů, pozorujte, jak se břicho aktivně pohybuje směrem ven, přičemž spodní část břicha pod pupíkem je zpevněná a hrudník zůstává téměř nehybný. Poté se nadechujte do hrudníku a horní části plic. Při výdechu začněte vydechovat z horní části, pak z hrudníku a nakonec z břišní části, přičemž bránice stoupá nahoru a břišní svaly jemně vtahujete dovnitř. 

 

Soustřeďme se tedy na svůj dech, budeme pak vyrovnanější, spokojenější, bude se nám lépe spát a možná se dožijeme velmi vysokého věku. Pokud chcete začít se správným dýcháním ve skupině a toužíte po uvolnění a zbavení se stresu, ideální je jóga.

 

Chcete si nechat zasílat články na e-mail? Klikněte na t ento odkaz

 

zdroj: Betynka 4/2012